تنظیمات قالب

عیب یابی مشکلات رایج ساکولنت ها

نویسنده: milad 06 بهمن 1399
مترجم: : محبوبه ارچین

مسائل زیادی هستند که ممکن است ساکولنت ها با آن ها مواجه شوند و شما را نگران کند. این مقاله رایج ترین مشکلات را معرفی می کند و دفعه بعد که ساکولنت هایتان با مشکل مواجه شدند کاملا می دانید چه کاری باید انجام دهید.

 

cover.jpg - 110.81 kB

 

علائم و عیب شناسی

پژمردگی، چروک شدن و خشک شدن برگ های بالایی: آبیاری کم

زرد شدن، شفاف شدن و آبکی شدن برگ های پایینی: آبیاری بیش از اندازه

تکه های پینه بسته قهوه ای روی برگ ها: آفتاب سوختگی

کشیده شدن و دراز شدن و رشد علفی: نور ناکافی

متلاشی شدن و نرم شدن برگ ها، تغییر رنگ برگ ها به زرد مایل به خاکستری: سرما زدگی

قرمز/ قهوه ای/ سیاه  شدن برگ ها، برگ های آبکی و لزج با بوی بد: پوسیدگی

رشد های نامنظم جدید: آفت

وقتی ساکولنت ها با این مشکلات مواجه می شوند چه باید کرد

 

 

آبیاری کم

01-underwatering.jpg - 100.93 kB

نجات ساکولنت کم آب کار آسانی است. آن را کاملاً آبیاری کنید تا خاک کاملاً خیس شود و بگذارید کاملاً آب اضافی تخلیه شود. همیشه از خاک متخلخل با زهکشی خوب استفاده کنید که آب را برای مدت طولانی نگه ندارد و باعث پوسیدگی ریشه نشود. برگ های چروکیده باید بعد از یکی دو بار آبیاری خیلی سریع سرحال شوند.

 

آبیاری بیش از اندازه

02-overwatering.jpg - 157.97 kB

سعی کنید دفعات آبیاری را کاهش دهید و فقط وقتی خاک کاملاً خشک شد آب دهید. اگر هر هفته به ساکولنت خود آب می دهید و علائم آبیاری زیاد را مشاهده کردید، نشان می دهد که ساکولنت شما این اندازه آبیاری را دوست ندارد و دوره های آبیاری را به دو هفته یکبار تغییر دهید. همچنین مطمئن شوید که خاک ساکولنت شما زهکشی کافی دارد تا بلافاصله بعد از آبیاری خشک شود.

نجات ساکولنت بیش از اندازه آبیاری شده سخت است، اما هنوز شانس دارید که با بریدن قسمت بالایی گیاه و جدا کردن برگ ها یا ساقه های زرد و آبکی، ساکولنت خود را نجات دهید. اجازه دهید قلمه برای چند روز کاملاً خشک شود و محل برش پینه ببندد و آن را در خاک جدید بکارید. بلافاصله بعد از کاشتن قلمه از آبیاری خود داری کنید. چند روز زمان دهید تا خشک شود و در خاک جدید مستقر شود و در کمترین زمان ممکن می بینید که رشد گیاه مجدداً شروع می شود.

 

آفتاب سوختگی

03-sunburn.jpg - 144.23 kB

وقتی برگ ها می سوزند و قهوه ای می شوند کار زیادی نمی توانید انجام دهید. فقط برگ های آسیب دیده را جدا کنید و میزان نوری که ساکولنتتان دریافت می کند را تنظیم کنید. بیشتر ساکولنت ها نور کامل غیر مستقیم را ترجیح می دهند، بنابراین می توانید اجازه دهید گیاه از نور آفتاب پشت یک پرده نازک یا یک پنجره شیشه ای لذت ببرد تا برخی اشعه های مضر UV فیلتر شوند.

 

نور ناکافی

04-INADEQUATE-LIGHT.jpg - 62.44 kB

شما باید نور بیشتری برای ساکولنتتان فراهم کنید. اما مطمئن شوید ساکولنت را به تدریج در معرض نور بیشتر قرار دهید تا به آن شوک وارد نشود و آفتاب سوخته نشود. تنظیم نور در طی چند هفته از سایه کامل به نور نسبی و در نهایت به نور کامل بهترین گزینه خواهد بود. یادتان باشد که هر هفته گلدان ها را بچرخانید تا نور به طور یکنواخت به گیاه برسد و از رشد یک طرفه جلوگیری شود.

 

سرما زدگی

05-frost.jpg - 313.51 kB

برخی گونه های مقاوم به سرما مانند سمپرویوم می توانند سرما زدگی را تحمل کنند و از دماهای سرد -1 تا 4 درجه سانتی گراد لذت ببرند، در حالی که گونه های گرمسیری دیگر مثل افوربیا و لیتوپس حداقل دمای 10 تا 15 درجه سانتیگراد را ترجیح می دهند. وقتی دما به زیر دمایی که گیاه تحمل می کند افت کرد، ساکولنت ها را به داخل خانه بیاورید یا با یک پارچه مخصوص بپوشانید. در بهار بافت های مرده را هرس کنید.

پوسیدگی

06-rot.jpg - 89.41 kB

 

پوسیدگی معمولاً از ریشه به بالا شروع می شود، بنابراین وقتی متوجه تغییرات آشکار روی گیاهتان شدید، احتمالاً هیچ راهی برای نجات آن نمانده است. اما چند کار هست که می توانید انجام دهید:

  • اگر پوسیدگی گیاه تازه شروع شده و قسمت کوچکی از آن پوسیده است، همه قسمت های پوسیده را جدا کنید. سپس اجازه دهید قسمت های آسیب ندیده گیاه به رشد خود ادامه دهند.
  • در صورت امکان، ساقه بالای ناحیه پوسیده را جدا کنید و آن را دوباره بکارید. گاهی ممکن است گیاه دوباره ریشه دهد و به گیاهی سالم تبدیل شود.
  • بدنه ساکولنت را خیلی نزدیک به خاک نکارید تا برگ ها از خاک رطوبت نگیرند و منجر به پوسیدگی برگ ها نشود.
  • تهویه را بهبود دهید، زیاد آبیاری نکنید و ساکولنت های خود را در شرایط سرد و مرطوب قرار ندهید. مطمئن شوید که خاک متخلخل است و زهکشی خوبی دارد و آب را برای مدت طولانی در خود نگه نمی دارد.

 

آفت ها

07-pest-isuue.jpg - 173.26 kB

گیاه خود را به دقت بررسی کنید تا وجود هرگونه آفت را شناسایی کنید. حشرات معمولاً مشکل بزرگی برای ساکولنت ها ایجاد نمی کنند. اما اگر مشکلات مربوط به آفاتی که در این مقاله عنوان کردیم وجود داشت، دستورالعمل ها را انجام دهید تا وضعیت بهبود پیدا کند. بیشتر اوقات می توانید ساکولنت های آلوده خود را با صابون حشره کش یا حشره کش ملایم درمان کنید.

 

منبع : 02