تنظیمات قالب

چگونه از شر شپشک آرد آلود رها شویم

نویسنده: milad 23 تیر 1400
نویسنده:: میلاد شیرعلی پور

یکی از شایع ترین آفات در ساکولنت ها و کاکتوس ها و البته در تمام گیاهان آپارتمانی، شپشک های آردآلود یا میلی باگ ها هستند. این آفت با نام علمی pseudococcus حشره ای است از خانواده pseudococcidae  که به گستره ی وسیعی از گیاهان از جمله مرکبات و درختان میوه تا گیاهان زینتی و کاکتوس ها حمله کرده و آسیب می رساند.

mealybugs_4.jpg - 74.60 kB

این آفت به صورت نقاط ریز پشمی، پنبه ای یا آرد مانند روی برگ گیاهان، ساقه و حتی ریشه گیاه مشاهده می گردد و با تغذیه از شیره گیاهان عسلک تولید می کند و باعث ناهنجاری های رشدی در گیاه میزبان، ضعف و حتی در موارد پیشرفته از بین رفتن آن می گردد. نکته مهم در مورد این آفات تولید بافت مومی سپر مانند و مقاومت این حشرات در مقابل عوامل بیرونی و سمپاشی های معمولی می باشد که از بین بردن آنها را با سموم رایج مورد استفاده سخت می کند.

این حشرات در تمامی فصل ها فعال هستند اما فعالیت رشدی و تولید مثل آنها در دمای زیر 8 درجه سانتیگراد کم شده و به صفر نزدیک می شود. بنابراین با یک دوره سرمادهی 20 روزه در زمستان به همراه دو نوبت سم پاشی، می توان محیط های آلوده از این آفت را پاک سازی کرد. چرا که تولید مثلی اتفاق نمی افتد و حشرات بالغ و شفیره ها به کل از بین می روند.

تشخیص میلی باگ یا شپشک آرد آلود

توجه داشته باشید که شپشک آرد آلود عموما با چشم غیر مسلح به صورت نقاط پنبه مانند روی گیاهان قابل شناسایی و تشخیص است. با این حال گاها در گیاهان انبوه یا گیاهانی با برگ های لایه لایه مانند اچوریا ها، برخی کراسولا ها و ... علائمی مانند پیچ خوردگی برگ ها یا دفورم شدن برگ ها مانند شکل زیر می توانند از علائم شپشک باشند.

mealybugs_10.jpg - 136.92 kB

mealybugs_2.jpg - 94.92 kB

mealybugs_9.jpg - 104.25 kB

 

روش های از بین بردن شپشک آردآلود

روش بیولوژیک

در این روش از دشمنان طبیعی این حشرات مثل کفشدوزک ها و زنبور های شپشک خوار برای کنترل بیماری استفاده می کنند.

روش فیزیکی (مناسب برای گیاهان خانگی)

آ. به یاد داشته باشید شپشک از گیاه آلوده وارد محیط گلخانه یا خانه می شود. حتما گیاهان جدیدی را که می خرید به درستی بررسی کنید. پیچیدگی های روی برگ، نقاط سفید روی ساقه و برگ و ریشه و ... همگی از علائم رایج این آفت هستند.

ب. در مقادیر کم و مراحل اولیه به خصوص در محیط های خانگی، با استفاده از یک گوش پک کن یا پارچه و الکل خوراکی، این حشرات را جمع آوری و محل فعالیتشان را پاک کنید تا تخم ها و لارو ها از سطوح آلوده جدا شده و از بین بروند. گیاه پاکسازی شده را به مدت 2 هفته هر چند روز یکبار چک کنید تا حشرات تازه از تخم خارج شده را هم قبل از بلوغ از بین ببرید. به این صورت نیازی به سمپاشی نمی باشد.

روش شیمیایی

استفاده از سموم شیمیایی موثر برای شپشک های سپر دار و آرد آلود روشی است که در گلخانه ها و باغ ها برای از بین بردن شپشک های آردآلود استفاده می گردد. با وجود سپر مومی محافظ روی این آفات، از بین بردن آنها تنها با سموم سیستمیک یا سموم تخصصی امکان پذیر است.

برای سم پاشی می توان از سم کنفیدور به همراه صابون کشاورزی، یا سم کلرپیرفوس یا هر دو به صور همزمان استفاده کرد. بهتر است سمپاشی به فاصله 10 روز تا دو هفته تکرار گردد.

نکته مهم:

اوج فعالیت این حشره در فصل بهار بوده با سمپاشی قبل از آغاز فصل بهار می توان این آفت را در فصل زمستان کنترل نمود.

از روش های فوق میتوان برای کنترل این آفت در سایر گیاهان آپارتمانی نیز استفاده کرد

 

 

تصاویر بیشتر از این آفت را در زیر ببینید:

mealybugs_1.jpg - 148.24 kB

mealybugs_3.jpg - 73.01 kB

mealybugs_6.jpg - 59.38 kB

mealybugs_5.jpg - 67.24 kB

 

 

منبع : 01