تنظیمات قالب

مشکلات رایج گیاه هیلوسرئوس، آفات و بیماری های دراگون فروت

نویسنده: milad 03 مرداد 1400
مترجم: : محبوبه ارچین

دراگون فروت، هیلوسرئوس یا به زبان اسپانیایی پیتایا، کاکتوسی دائمی و شبیه به درخت انگور است که در آب و هوای خشک گرمسیری رشد می کند. با این وجود، حتی در ایده آل ترین شرایط مشکلات مربوط به هیلوسرئوس ممکن است برای باغبان ها آزار دهنده باشد. مشکلات هیلوسرئوس ممکن است محیطی یا در نتیجه آفات و بیماری های دراگون فروت باشد. مقاله پیش رو حاوی اطلاعاتی در رابطه با مشکلات هیلوسرئوس و چگونگی تشخیص و مدیریت مسائل دراگون فروت است.

 

مشکلات زیست محیطی درخت دراگون فروت

اگرچه دراگون فروت عاشق گرما است، اما دوره های طولانی آفتاب و گرما ممکن است آسیب ببیند و درنتیجه آفتاب سوخته شود. برای از بین بردن این مشکل هیلوسرئوس، باید آن را در منطقه ای قرار دهید که در گرمترین ساعات نور بتوانید کمی سایه برایش فراهم کنید، مخصوصا برای گیاهان جوان.

به طور کلی، دراگون فروت نسبت به خشکی، گرما و خاک ضعیف مقاوم است. همچنین نسبت به سرما مقاوم است، با این وجود، اگر دما برای مدت طولانی زیر نقطه انجماد بماند، آسیب های وارد شده به گیاه ظاهر می شوند، اما هیلوسرئوس بعد از دوره های کوتاه دماهای انجماد به سرعت خود را بازیابی می کند.

چون هیلوسرئوس از خانواده کاکتوس ها است، منطقی است که تصور کنیم می توانند دوره های طولانی خشکی را تحمل کند. این تا حدودی درست است، گرچه آن ها ممکن است کاکتوس باشند، اما از دیگر اعضا خانواده کاکتوس ها به آب خیلی بیشتری نیاز دارند. اینجا یک نکته ظریف وجود دارد، زیرا آب زیاد منجر به بیماری های باکتریایی و قارچی می شود و کمبود رطوبت خاک باعث کاهش شکوفه و در نتیجه باردهی می شود.

هیلوسرئوس را در فصل بهار که باران زیاد می بارد آب ندهید، تا مبادا بیش از حد از آب اشباع شود، اما اگر دمای هوا بالا رفت و احتمال بارندگی کم شد، آبیاری کنید.

آفات و بیماری های دراگون فروت

بیماری های قارچی ، باکتریایی و ویروسی

در بالا به موضوع بیماری های باکتریایی و قارچی دراگون فروت اشاره کردیم. آنتراکنوز (Colletotrichum gloeosporioides) یک بیماری قارچی است که می تواند دراگون فروت را آلوده کند. این بیماره باعث ایجاد ضایعات متحدالمرکز هاله مانند روی ساقه و میوه می شود.

Colletotrichum-gloeosporioides.jpg - 51.70 kB

 

Bipoaris cactivora پاتوژنی است که باعث نقاط سیاه یا قهوه ای روی شکوفه ها و میوه هیلوسرئوس می شود. وقتی آلودگی شدید باشد، به صورت پوسیدگی ساقه یا ریشه نیز بروز می کند. فوزاریوم Fusarium oxysporum هم دراگون فروت را آلوده می کند.

Fusarium-oxysporum.jpg - 73.47 kB

 

ویروس X کاکتوس، یا ویروس خفیف کاکتوس، ویروسی جدید است که هیلوسرئوس را مبتلا می کند. آلودگی به صورت نواحی خالدار سبز تیره و روشن (موزاییک) روی شاخه ها ظاهر می شود.

6-Figure1-1.jpg - 68.99 kB

 

پوسیدگی نرم ساقه یا انتروباکتریا معمولا نوک شاخه های هیلوسرئوس را درگیر می کند. علائم حدودا 15 روز بعد از عفونت ظاهر می شوند، در جایی که نوک گیاه نرم و زرد شده و شروع به پوسیدگی می کند. گیاهان دارای کمبود کلسیم و نیتروژن در معرض آلودگی شدید هستند. اغلب اوقات، این بیماری نسبتا خوش خیم است، با این حال بریدن شاخه بیمار منطقه است.

dragon-fruit-branches-have-soft-rot-infection-which-is-caused-by-enterobacteria

 

Botryosphaeria dothidea یک عفونت قارچی دیگر است که منجر به ایجاد ضایعات لکه دار قرمز یا قهوه ای در ساقه کاکتوس می شود. گاهی آن ها مانند چشم گاو نر به نظر می رسند و گاهی ممکن است چندین لکه وجود داشته باشند که با هم ترکیب شوند. این بیماری با زرد شدن ساقه بیمار شروع می شود و تا ایجاد لکه های اشاره شده در بالا پیشروی می کند. این بیماری توسط قیچی هرس و سایر ابزار استریل نشده منتقل می شود.

close-up-of-fungus-on-dragon-fruit-stem-GEH094.jpg - 99.78 kB

close-up-of-fungus-on-dragon-fruit-stem-GEH094.jpg - 99.78 kB

بیشتر بیماری ها از طریق روش های باغبانی غیر بهداشتی، به ویژه ابزار غیر بهداشتی منتشر می شوند. استریل کردن ابزار بین هر بار استفاده مهم است تا بیماری منتشر نشود. ابزار را می توان با الکل، هیدروژن پراکسید یا محلول بسیار رقیق آب ژاول ضد عفونی کرد. برخی بیماری ها از طریق تماس بین گیاه بیمار و گیاه سالم منتقل می شوند، بنابراین بهتر است فضایی بین گیاهان وجود داشته باشد. در غیر این صورت، درمان بیماری های قارچی ممکن است با استفاده از یک قارچ کش مسی انجام شود. اما بهترین روش برای مدیریت بیماری در دراگون فروت تمرین های بهداشتی شامل ضد عفونی کردن ابزار، حذف و جدا کردن بقایای گیاهان آلوده، سالم نگه داشتن گیاه، آبیاری و کود دهی، منطقه ای عاری از علف و آفات که می توانند باعث شیوع بیماری شوند، می باشد.

آفات دراگون فروت

مراقب حشره های مکنده شیره گیاه مانند Leptoglossus پا برگی باشید. این حشرات ناقل B. dothidea هستند. دراگون فروت ممکن است مورچه ها، سوسک ها و مگس های میوه را به خود جلب کند، اما در بیشتر موراد، هیلوسرئوس در مقایسه با سایر گیاهان، مشکلات آفات کمتری دارد.

 

تمامی تصاویر از اینترنت برداشته شده و برای درمان بیماری ها با گیاهپزشک مشورت شود. 

 

منبع : 02