0

تنظیمات قالب

چه زمانی و چگونه خاک و گلدان کاکتوس ها و ساکولنت ها را عوض کنیم؟

نویسنده: milad 21 آبان 1399
نویسنده:: میلاد شیرعلی پور

این سوالی است که خیلی از مشتریان گلخانه، مخاطبان پیج و وبسایت از ما می پرسند: " بهترین زمان برای تعویض خاک کاکتوس ها و ساکولنت ها چه زمانی است؟ " برای این کار چند قانون کلی را به شما خواهم گفت تا از این پس بدون هیچ ترسی گلدان و خاک کاکتوس ها و ساکولنت هایتان را تعویض کنید

 

معمولا به دلایل زیر گلدان و خاک گیاهان را عوض می کنیم:

1- خرید گلدان شیک و دکوری

2- کوچک شدن گلدان برای گیاه

3- نامناسب بودن خاک گیاه

 

همچنین دو روش برای برای جابجایی ریشه وجود دارد: حالت "بدون خاک" و "با خاک"

 

یک قانون کلی برای جابجایی تمام گیاهان وجود دارد که باید به آن توجه کنید تا ریشه گیاه از بین نرود. "بهترین زمان برای جابجایی ریشه زمانی است که گیاه در روزهای پایانی استراحت باشد"

حتما دیده اید نهال های میوه، درختان زینتی و ... را در ماه اسفند و اوایل نوروز جابجا می کنند. دلیل این امر میل شدید گیاه به ریشه زایی و جذب مواد در این زمان است و معمولا گیاه در پایان فصل استراحت و آغاز فصل رشد انرژی و قدرت بالایی برای بازآفرینی ریشه دارد.

حال به تعویض گلدان و خاک ساکولنت ها و کاکتوس ها بپردازیم.

1- اگر ریشه گیاهان را با خاک جابجا میکنید، مهم نیست در چه فصلی از سال باشید. ریشه را به همراه خاک به گلدان جدید منتقل کنید و فضای خالی موجود را باخاک مناسب پر کنید. این روش برای کاشت گیاه در گلدان های زینتی و دکوری مناسب است. 

2- اما اگر ریشه گیاه حجم گلدان را پر کرده و به اصطلاح گلدان برایش کوچک شده و قصد انتقال به گلدان بزرگتر را دارید، بهترین زمان برای این کار اواخر زمستان و اوایل بهار است. گر چه معمولا تا اواخر فصل رشد، معمولا مشکلی بابت تعویض گلدان و خاک بوجود نمی آید، اما برای اینکه گیاه با شوک جابجایی مواجه نشده و فصل رشد را از دست ندهد، بهتر است در اواخر زمستان و اوایل بهار که گیاه بیشترین انرژی و بازآفرینی را دارد این کار انجام شود.

- برای این کار 2 یا 3 روز قبل از تعویض گلدان آن را آبیاری کنید

- گیاه را از گلدان خارج کرده و خاک کهنه را از ریشه بتکانید

- گیاه را به گلدان جدید منتقل کرده و خاک تازه و خشک ( خاک کاکتوس) را به آن اضافه کنید. توجه داشته باشید ته گلدان سوراخ زه کش داشته باشد و لایه زیرین خاک را با سنگ ریزه یا پوکه های درشت دانه پر کنید.

- به مدت یک هفته گیاه را آبیاری نکنید.

- بعد از آن گیاه را به روش قبلی آبیاری نمایید. 

cactus-repotting.jpg - 331.31 kB

 

3- زمانی که احساس می کنید خاک گیاهی نامناسب و یا آلوده است در هر فصلی از سال که باشید میتوانید اقدام به تعویض اجباری خاک و گلدان نمایید. برای این کار به روش زیر عمل کنید:

- گیاه را از خاک خارج کرده و خاک ریشه را بتکانید.

- گیاه را در محل سایه رها کنید تا ریشه های مویی خشک شوند.

- بعد از 2 الی 5 روز ریشه های مویی را با دست جدا کرده و گیاه را در خاک مناسب و خشک بکارید. 

- یک هفته الی 10 روز از آبیاری گیاه خود داری کنید. اگر در روز های گرم تابستان به سر می برید گیاه را در این مدت در جای سایه و خنک قرار دهید.

- بعد از این مدت گیاه خود را به مرور به مکان قبلی منتقل کرده و مجددا آبیاری معمول را آغاز کنید.

 

امیدوارم مقاله فوق برایتان مفید بوده باشد. در صورت پسند این سایت را به دوستان خود معرفی نمایید.

منبع : 01