0

تنظیمات قالب

تفاوت کاکتوس شکرگزاری، کریسمس و عید پاک

نویسنده: milad 30 -3443
مترجم: : محبوبه ارچین

حوالی تعطیلات؛ گیاهان گلداری می بینیم که از خانواده کاکتوس هستند. یکی از محبوب ترین گیاهان برای هدیه دادن و هدیه گرفتن در فصل تعطیلات، کاکتوس کریسمس، عید پاک و کاکتوس شکرگزاری است.

 

این سه گونه کاکتوس، که به کاکتوس تعطیلات شناخته شده هستند، عضو گروهی از کاکتوس ها به نام کاکتوس های برگی هستند. بدنه این گیاهان صاف و برگ هایشان در واقع ساقه های تقسیم شده هستند. گل ها از ناخن های این ساقه ها یا از نوک گیاه به وجود می آیند. گل های شبیه به فوشیا این گیاهان، دوام زیادی دارند. گل ها معمولا صورتی رنگ هستند، اما هیبریدهای مدرن آن ها، واریته های سفید، قرمز، زرد و بنفش هم دارند.

گزارش هایی وجود دارد که نشان می دهد این گیاهان نسل ها دست به دست شده و بیش از 100 سال عمر دارند.

تفاوت اصلی بین کاکتوس شکرگزاری، کریسمس و عید پاک زمان گلدهی آن هاست. همانطور که از نام آن ها مشخص است، کاکتوس شکرگزاری، اواخر پاییز، یک ماه قبل از کاکتوس کریسمس، گل می دهد و کاکتوس عید پاک در فوریه شروع به گل دادن می کند. فارغ از نوع کاکتوس، مراحلی وجود دارد که برای اطمینان از گلدهی باید طی شوند.

در شکل برگ ها نیز تفاوت هایی وجود دارد. کاکتوس شکرگزاری (اشلومبرگرا ترانکاتا)  در حاشیه برگ هایش برآمدگی های بسیار تیز و چنگال مانندی دارد. کاکتوس کریسمس (اشلومبرگرا بریدجسی) برآمدگی های برگ هایش شبیه گوش ماهی یا اشک است. کاکتوس عید پاک (هاتیورا گارتنری، که قبلا با نام ریپسالیدوپسیس گارتنری شناخته می شود) حاشیه های بسیار گرد و متمرکزی روی برگ هایش دارد.

 

Thanksgiving-Christmas-or-Easter-Cactus2-1-702x628.jpg - 112.03 kB

 

همه این سه کاکتوس به گیاهان روز کوتاه معروف هستند. بنابراین برای ترغیب گیاه به گلدهی، باید 12 تا 24 ساعت در تاریکی و دمای خنک باشد. اگر گیاه خود را در بیرون از خانه بیش از اندازه در شرایط تابستان نگه داشته اید یا آن را از گل فروشی خریده اید، گیاه باید در مکانی خنک و تاریک قرار گیرد تا شکوفه دهد. یک اتاق خواب کم استفاده یا زیر زمین، مکان مناسبی است. کاکتوس کریسمس و شکرگزاری تقریبا شش هفته روز کوتاه نیاز دارد تا گل دهد، درحالی که کاکتوس عید پاک به 8 تا 12 هفته روز کوتاه نیاز دارد تا گل دهد، به همین دلیل عید پاک نامگذاری شده است. وقتی غنچه ها ظاهر شد، می توان گیاه را به مکانی گرم تر منتقل کرد و از آن لذت برد. گاهی ممکن است غنچه گیاهان در این زمان بریزد. این اتفاق ممکن است در اثر مواجهه با دماهای بسیار گرم، آبیاری بیش از اندازه یا نور مستقیم باشد. گیاهان از نور  روشن لذت می برند اما نه نور مستقیم. دو و نیم سانت زیر سطح خاک باید قبل از هر بار ابیاری خشک باشد و در هنگام گلدهی کود دهی یا تعویض گلدان انجام نشود. گیاهان وقتی ریشه گلدان را پر می کند بهترین عملکرد را دارند.

کاکتوس کریسمس و شکرگزاری ممکن است در بهار دوباره برای شما شکوفا شوند اما نه به اندازه زمان تعطیلات. اگر می خواهید گیاه را برای گلدهی در فصل بهار تشویق کنید، گیاه را به شرایط روز کوتاه باز گردانید.

این گیاهان نسبتا عاری از بیماری هستند مگر اینکه بیش از اندازه آبیاری شوند. اگر گیاه قرمز شود نشان دهنده نور زیاد، نبود فسفر یا نبود آب است.

 

منبع : 02