تنظیمات قالب

موم (واکس) فارینا و اپیکوتیکولار روی ساکولنت ها

نویسنده: محبوبه 24 آذر 1400

موم اپیکوتیکولار یا واکس فرینا پوششی از موم است که لایه ای سفید یا نقره آبی روی برگ های ساکولنت ها تشکیل می دهد. این موم روی ساقه ها، برگ ها و میوه همه انواع مختلف گیاه ها یافت می شود اما بیشتر در ساکولنت هایی مانند اچوریا، پاچیفیتیوم، سدوریا، کالانکوا و گرپتووریا شایع است. به خاطر داشته باشید که همه گونه های این خانواده ها دارای پودر فارینا نیستند.

فارینا چیست؟

موم اپیکوتیکولار یا فارینا پوششی از موم است که لایه ای سفید یا نقره آبی روی برگ های ساکولنت ها تشکیل می دهد. این موم روی ساقه های، برگ ها و میوه همه انواع مختلف گیاه ها یافت می شود اما بیشتر در ساکولنت هایی مانند اچوریا، پاچیفیتیوم، سدوریا، کالانکوا و گرپتووریا شایع است. به خاطر داشته باشید که همه گونه های این خانواده ها دارای پودر فارینا نیستند.

اگر به طور اتفاقی برگ های پودری روی ساکولنت خود را تمیز کرده باشید، احتمالا متوجه شده اید که جای آن کمی باقی می ماند. کاری که در واقع انجام می دهید حذف این پودر است و متاسفانه بسته به گونه گیاه می تواند برگشت ناپذیر باشد. اگر دوباره تولید شود هم به سطح قبلی باز نمی گردد.

موم اپیکوتیکولر در واقع کریستال های میکروسکوپی کوچکی هستند که روی کوتیکول سطح گیاه تشکیل می شوند و به آب گریزی آن کمک می کند (اپی یعنی "روی" زیرا بالای کوتیکول روی اپیدرم رشد می کند). ممکن است شنیده باشید که به آن "فارینا" می گویند. به ساکوینت هایی که این لایه را دارند "گلوکوس" گفته می شود که به گفته وبستر به معنی "دارای پوشش پودری یا مومی که ظاهری مات می دهد و تمایل به تمیز شدن دارد" است.

آیا برداشتن موم اپیکوتیکول به گیاه آسیب می زند؟

جواب؟ نه واقعا.

با این حال، باید از حذف آن خودداری کنید چرا که به عنوان یک لایه آبگریز عمل می کند که گیاه را از نور خورشید، آب، عوامل بیماری زا و حشرات هم محافظت می کند. آب گریز یعنی آب را دفع می کند.

از سموم دفع آفات (که در هر صورت باید استفاده کنید!)، قارچ کش ها و روغن های باغبانی مانند چریش استفاده نکنید چون می توانند فارینا را به طور کامل از بین ببرند. برای گیاهانی که دارای حشرات و فارینا هستند، از درمان سیستماتیک مانند خیس کردن خاک استفاده کنید. همچنین می توان از مخلوط آب و الکل 50% برای میلی باگ ها استفاده کرد و آن را روی برگ های پوشیده از فارینا بدون هیچ مشکلی اسپری کرد. همیشه اول تست کنید و همیشه اجازه دهید گیاه در سایه کاملا خشک شود تا از سوختگی جلوگیری شود.

اگر نیاز به تمیز کردن خاک از برگ های گیاه دارید، از یک براش آرایشی خیلی نرم استفاده کنید یا آن ها را فوت کنید. از انگشتان خود استفاده نکنید چون چربی روی پوست می تواند ظاهر پودری را از بین ببرد.

چیزی که در مورد فارینا خیلی جذاب است، این است که به تمیز نگه داشتن برگ ها کمک می کند. آب بر روی سطح گیاه جمع می شود و آلودگی، میکروب ها و ذرات دیگر را جذب می کند و سپس آن ها را دور می کند. این پدیده به عنوان اثر لوتوس شناخته می شود. در نهایت، برگ هایی که گوشتی هستند می توانند خوب و چاق بمانند زیرا پوشش مومی نه تنها آب را دفع می کند، بلکه به حفظ آن در داخل برگ ها نیز کمک می کند!

یک ضد آفتاب، بارانی، آنتی بیوتیک و اسپری حشرات همه کاره به درستی داخلی ساکولنت های دارای فارینا قرار گرفته اند!

فارینا روی همه قسمت های گیاه تشکیل می شود، همه چیز از ساقه تا برگ ها و حتی گل ها. مقدار آن ممکن است بسته به گونه گیاه متفاوت باشد، حتی در گونه های مشابه بسته به محل رشد (هم در گلخانه و هم در طبیعت) ممکن است تغییر کند. فارینا با ساکولنت های کرکی و نرم که قابل پاک کردن نیستند تفاوت دارد.

یک لایه موم اپیکوتیکول یکنواخت نشانه سلامت گیاه است. اگر متوجه ظاهر خالدار شدید، ممکن است به دلیل رطوبت زیاد یا حتی بیماری باشد. به همین دلیل است که بررسی منظم گیاه اهمیت دارد.

چگونه می توان تفاوت فارینا و سفیدک پودری را تشخیص داد؟

خب، از آنجایی که کپک پودری از هاگ های قارچ ایجاد می شود، شروع به لکه دار شدن می کند و به آرامی پخش می شود، در حالی که فارینا روی سطح گیاه یکنواخت است. کپک پودری گیاه شما را بیمار می کند و باعث تغییر شکل آن و آسیب به ظاهر برگ ها هم می شود. این از دیگر دلایل مهمی است که همیشه سلامت گیاهان خود را تحت نظر داشته باشید. چیزهایی مانند این است که باید قبل از سرایت به باقی گیاهان از آن جلوگیری کنید.

وقتی گیاه برای شما ارسال می شود، تقریبا غیر ممکن است که بدون از بین رفتن مقداری از فارینا به دست شما برسند. می توانید در اچوریا لویی تصویر زیر ببینید. تنها کاری که باید انجام دهید این است که صبر کنید تا دوباره رشد کند (کاری که خریدار این گل انجام داد و حالا گیاه شگفت انگیز به نظر می رسد!). وقتی این اتفاق می افتد قطعا نیازی نیست به فروشنده هشدار دهید و تقصیر فرستنده نیست. این فقط بخشی از فرایند است و دوباره رشد خواهد کرد!

همچنین در زیر نمونه ای از اچوریا پولوکس آمده است که وقتی رسید فارینا تقریبا از همه برگ ها پاک شده بود اما از آن زمان رشد کرده است. با گذشت زمان – و رشد برگ های جدید در مرکز گیاه – آن ها کم کم به سمت پایین حرکت می کنند. برگ های قدیمی در نهایت با رشد گیاه خشک می شوند و می میرند (که کاملا طبیعی است).

یکی از چیزهایی که در مورد فارینا روی ساکولنت ها جالب بود، به گیاه دودلیا بریتونی مربوط می شود که در شکاف های برآمدگی های آتشفشانی شیبدار رشد می کند. دو شکل وجود دارد- بسته به جایی که رشد می کند یکی دارای پوشش گلوکوس ضخیم و دیگری فاقد آن. بریتونی که دارای فارینا است دارای بازتاب فوق العاده 83 درصد ماورا بنفش و بیشتر از همه گیاهان دیگر است. فرم غیر گلوکوسی همان گونه تنها 10 درصد بازتاب دارد!

پودر فارینا نه تنها زیبا است، بلکه برای سلامت گیاه مهم است، بنابراین اگر ساکولنتی دارید که پودر فارینا آن را از بین برده اید (چون به طور اتفاقی کل گیاه را با روغن باغبانی تمیز کرده اید)، بهتر است آن را از نور آفتاب محافظت کنید تا دوباره سازگار شود. به یاد داشته باشید، فارینا روی ساکولنت ها به حالت قبلی باز نمی گردد، پس مراقب باشید آن را پاک نکنید!